━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
◆◆ 2003年・公立高校入試・英語長文 ◆◆  中3用 
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
        第9回   神奈川県の長文
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

【目次】
1.今日の単語
2.今日の先読み
3.今日の本文
4.塾長のコメント
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
 

━ < 1.今日の単語  > ━━━━━━━━━━━━━━━━━

each other  [ お互いに ]
program    [ 計画 ]
events    [ 行事 ]
subjects   [ 科目 ]
official languages [ 公用語 ]
e-mails    [ 電子メール ]
origami    [ 折り紙 ]
uniforms   [ 制服 ]


━< 2.今日の先読み  >━━━━━━━━━━━━━━━━━

今日は先読み訓練ではなく、訓練のためのお話です。今まで新出単語を見ることで内容を先読みすることをやってきましたが、これは新出単語に限ったことではありません。問題の中に「本文の内容にあっているものを次の中から選びなさい」というものがあって、後に日本語の選択肢があったら、ざっと眺めておくと、さらに内容の先読みがやりやすくなります。例えば今回の神奈川の問題には次のようなものがあります。

────────────────────────────────
問1
純たちが交流相手のスイスの学校について、話し合いのなかで知ったことを1〜4の中から1つ選び、その番号を書きなさい。

1.生徒たちが学校に弁当を持ってくるということ。
2.生徒たちが週に何日間学校で生活しているかということ。
3.生徒たちが学校で英語を勉強しているということ。
4.生徒たちがどんな部活動に参加しているかということ。

問2
美佳が電子メールよりも手紙の方を好む理由として正しいものを1〜4の中から1つ選び、その番号を書きなさい。

1.手紙は、身の回りで見付けたものを一緒に送れるから。
2.電子メールは、必要な機器がないと送れないから。
3.手紙は、自宅からいつでも好きなときに送れるから。
4.電子メールは、送り方がよく分からないから。


────────────────────────────────
これらに目を通しておけば少なくとも
  1. 学校生活(行事)についての話が出てくるらしい。
  2. 電子メールと手紙が出てくるらしい。
ということはわかりますよね。 ただし、本文を読む前に、問題文を「じっくり読む」必要はありません。ざっと目を通してどんな言葉が出てきているかだけ頭の中に入れておきましょう。例えば上の例でいうと

生徒、学校、弁当、週に何日、英語、部活、手紙、電子メール などです。これだけで十分先読みの材料になります。

では本文です。

━< 3.今日の本文  >━━━━━━━━━━━━━━━━━━

----------------------------------------------------------------

純の学校ではスイスの学校と交流をすることになりました。国際交流委
員会の生徒達が担当の森先生、ホワイト先生とともに交流の方法につい
て話し合っています。

----------------------------------------------------------------

Jun : Great! Just think about that. We'll have friends in Switzerland!

Ryo : Yes! We'll visit * each other. I think many students want to go to
Switzerland.

Mr. Mori : Right. But we cannot visit the school now. Maybe next year.
What can we do now to start this * program?

Mika : I think we should send letters to the students first. We don't know
each other, so we should write about our school, town, and other interesting
things. We'll write about Japan, and they'll tell us about Switzerland.

Ken : That's a good idea. I'll write about our school festival.
I think our school festival and their school festival are different.

Ryo : Maybe they don't have a school festival. Maybe they don't
have the same kinds of school * events.

Jun : If they don't, they'll want to know about our school events.
I think many things are different. Maybe they study different * subjects,
and have different clubs. Do you think they bring lunch to school like us?
Do you know how many hours they study at school every day and how
many days in a week they go to school? You see. We don't know much
about them or their school.

Mika : I see. You should ask about those things in your letters. 
I will take some pictures of our school and send them with the letters.
I want to send some pictures of our town, too.

Ryo : Yes. They'll be happy to see them.  But, I have a question.
Do they understand English?   What language do they speak?

Mr. White : Switzerland has four * official languages, and English is
not one of them. But they learn it at school.

Mika : Four languages! And they learn English, too!
Mr. White : Of course that doesn't mean everyone can speak all
four of the languages. But they understand English.

Ryo : I think we can send pictures with our * e-mails from the
computer room in our school. If they also send e-mails to us,
it'll be easier. Is the computer room open , every day?

Mr. Mori : It's open on Monday, Wednesday and Friday in the
afternoon, but not on Tuesday and Thursday.

Mika : I think e-mails are easier, but I Iike writing letters on
paper better, and I also want to send * origami or some small
things that I can find around me with my letters. We cannot send
those kinds of things with e-mails. Also, I want to write at
home on Saturday or Sunday because I'm busy on the other days.

Jun : All right. If you want to send e-mails, you can, and if
you want to send letters, that's all right, too.

Ryo: I want to see the pictures of their school. Do you think
they have school * uniforms? I want to know about that. I don't
think the schools in Switzerland have school uniforms.

Ken : I think some schools do. You should ask them. I want to
know the popular songs and sports there. And, I have a question.
How often do we send them letters?

Jun : I have an idea. We should send our letters every Monday.
We can bring the letters on Monday because we have a lot of time
to write at home on Saturday or Sunday. Of course if we want to
send e-mails, we can do it when the computer room is open, too.

Mika : I Iike that idea.

Mr. Mori : All right. Let's go and tell the other students about our ideas.

----------------------------------------------------------------

━< 4.塾長のコメント >━━━━━━━━━━━━━━━━━

●英文そのものは簡単な文ですが、人がたくさん出てきて、話があっちに行ったりこっちに来たりで、結局どうするのかがわかりにくいですね。こういう英文は、問題があったほうが、かえって内容を理解しやすくなります。そこでさっきの問題をもう一度見てやってみて下さい。


問1
純たちが交流相手のスイスの学校について、話し合いのなかで知ったこ
とを1〜4の中から1つ選び、その番号を書きなさい。

1.生徒たちが学校に弁当を持ってくるということ。
2.生徒たちが週に何日間学校で生活しているかということ。
3.生徒たちが学校で英語を勉強しているということ。
4.生徒たちがどんな部活動に参加しているかということ。

問2
美佳が電子メールよりも手紙の方を好む理由として正しいものを1〜4
の中から1つ選び、その番号を書きなさい。

1.手紙は、身の回りで見付けたものを一緒に送れるから。
2.電子メールは、必要な機器がないと送れないから。
3.手紙は、自宅からいつでも好きなときに送れるから。
4.電子メールは、送り方がよく分からないから。

----------------------------------------------------------------


●ところで、Mr.White の言っていた four official languages (4つの公用語)というのはドイツ語、フランス語、イタリア語、そしてロマンシュ語(ラテン語系の言葉)です。地図で確認してもらいたいと思いますが、アルプスの国スイスは北はドイツ、西はフランス 南はイタリアと接しています。ですから国民はドイツ系、フランス系、イタリア系とさまざまで、ロマンシュ語を話す少数民族もいるので、これらの4つの言葉を公用語としているらしいです。但しドイツ語とフランス語が実
質上の公用語のようです。

----------------------------------------------------------------



問1 3.
問2 1.

----------------------------------------------------------------

<付録>


では私の次の質問に答えてみましょう。上の入試問題より難しいですよ。

(1)結局、何を送るの、手紙? E-mail? 写真?

(2)生徒は何人いるの? 名前は?

(3)それぞれの生徒が言っていることを、個別にまとめると?

(4)(3)から分かる、4人の性格は?




解答例

(1)結局、何を送るの、手紙? E-mail? 写真?

手紙を送りたい人は手紙を、e-mail を送りたい人はそれを、それぞれ送りたい方法で送りたいものを送るらしい。

(2)生徒は何人いるの? 名前は?

4人  Jun,   Ryo,   Mika,   Ken

(3)それぞれの生徒が言っていることを、個別にまとめると?
(4)(3)から分かる、4人の性格は?

Jun :
Many things are different - school events,lunch,...
We don't know much about them.
If you want to send e-mails, you can, and if you want to send letters,
that's all right, too
We should send our letters every Monday.

   4人の中のリーダー格? よい意味での仕切りたがり?


Ryo :
Do they understand English?
They don't have the same kinds of school events.
We can send pictures with our e-mails

   理論派? 新しもの好き? 理系に強そう?


Mika:
we should send letters to the students first.
I want to send some pictures.
I like writing letters on paper better (than e-mails).
I also want to send * origami.

    非常にまともな優等生型?
    

Ken :
I'll write about our school festival
I want to know the popular songs and sports there

   勉強より、イベントや遊びが好き?    


このように人物の性格設定を考えながらもう一度読むと分かりやすくな
るかも知れませんね。







※このページを閉じるときは「閉じるマーク(×)」をクリックしてください。