━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
◆◆ 2003年・公立高校入試・英語長文 ◆◆  中3用 
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
        第3回   秋田県の長文
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

【目次】
1.今日の単語
2.今日の先読み
3.今日の本文
4.塾長のコメント
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
今回の英文は秋田です。

前回お話ししたように、単語の欄の使い方に気をつけてやっていきま
しょう。

今回から2,3回は、皆さんのお手本として、私が単語の欄からどのよ
うな予想を立てたかを書いてみようと思います。「今日の先読み」とい
う部分でそれを見て、あなたの予想と比べてみてください。なお、私も
ちゃんと「本文を読む前」に予想していますから、実際の内容と少しず
れがでるかも知れません。

 

━ < 1.今日の単語  > ━━━━━━━━━━━━━━━━━


mind      [ 心 ]
power    [ 力 ]
express   [ 述べる ]
opinion   [ 意見 ]
clearly    [ はっきりと ]
culture   [ 文化 ]
tail       [ 尾 ]
the Comet Hale-Bopp [ ヘール・ボップ彗(すい)星 ]
Nobel Prize        [ ノーベル賞 ]
seed     [ 種(たね) ]
nature   [ 自然界 ]


━< 2.今日の先読み  >━━━━━━━━━━━━━━━━━


日本とアメリカの生徒の違い(文化の違い)について?
意見をはっきりというアメリカと、はっきり言わない日本?
後半は科学者のお話?


━< 3.今日の本文  >━━━━━━━━━━━━━━━━━━


次は、日本での仕事を終えて帰国したALTのビル(Bill)先生から、日
本の中学生たちに届いたEメールです。

----------------------------------------------------------------

【本文】

Hello, everyone. Today,I'm going to tell you about the word
in my mind. It is the word "why". I think it has a wonderful
power. I'll show you some examples.

When I was in Japan, the Japanese people around me often
didn't express their ideas and opinions clearly. So I was
sometimes afraid because I couldn't understand what they had
in their minds. One day my Japanese friend taught me,"In
Japan, we sometimes want others to understand our ideas and
opinions without esxpressing them clearly." I was surprised
and thought, "Why are Japanese people like this?" I really
wanted to find the answer. So I came back to college and
started to study Japanese culture. The word "why" brought me
here.

Last week I got an e-mail from a Japanese student studying
science at college. It says she still remembers a star with a
beautiful tail in the night sky. One night she found it and
watched it for a long time. She asked her father about it.
He said, "It's the Comet Hale-Bopp. It will come back again
in many years." She was very interested in it. "Why does it
have a tail and come back again?" she thought. She has
studied science hard since then. The word "why" may make her
a scientist.

Last October, two Japanese people, Mr Masatoshi Koshiba and
Mr. Koichi Tanaka got the Nobel Prize in science! I hear
that they are now very popular scientists in Japan. I have
been interested in famous scientists who got the Nobel Prize
and bought some books about them. I have found some of them
were not very great students in school. But they often said
to their teachers,"Why?" When they grew up, they still had
the word in their minds and always tried to find the answer.
The word "why" made them great in the world.

Do you understand the wonderful power of the word "why" now?
I believe the word sometimes rises in your minds also. But it
doesn't have enough power yet. It is just like a seed in
your minds. In nature, when a seed is put into the earth and
given enough water, it begins to grow. With water, it grows
and grwos.
I think water is just like learning. It's important for
you to give water to your seeds. I hope you all have
seeds in your minds and give enough water to them.

----------------------------------------------------------------




━< 4.塾長のコメント >━━━━━━━━━━━━━━━━━

私の「先読み」はずれてはいませんでしたが、テーマは全く違いました
ね。「なぜ?」のもつ力についてのお話でした。

確かに「なぜ」を追求するお話は科学者の伝記によく出てきます。エジ
ソンが幼い頃「1+1=2」となることが理解できなかった、という有
名なお話は、「1+1がなぜ2となるのか、2にならない場合もあるの
ではないか・・・」と深く考えていたんでしょうね。またニュートンの
有名な「りんご」のお話も、「りんごはなぜ落ちるのか」という問いか
けをしていたんでしょう。「りんごは、重いから落ちるのよ!」と考え
るのが凡人。「重いとなぜ落ちるのか」「軽いものは落ちないのか」
「落ちる、というのはどういう意味なのか」・・・・と深く追求するの
が優秀な科学者ということでしょうかね。あなたは凡人で終わりそうで
すか?それとも優秀な科学者になれそうな予感がありますか?


ところで「なぜ」を追求することは科学の分野だけでなく、あらゆると
ころで大切なことなのです。高校の数学は「なぜそうなるか」を答案に
書かないと点数がもらえません。(小)論文を書くときも、「なぜ」を
追求することがよい論文を書く第一歩になります。

ということで秋田県では、新しく高校に入学する人たちに「高校生は是
非”なぜ”を追求してくださいね」というメッセージをこの入試問題に
込めたのではないでしょうか?



※ところで the Comet Hale-Bopp [ ヘール・ボップ彗(すい)星 ]って
 ハレー彗星のことですかね?知っている人がいたら教えてください。






※このページを閉じるときは「閉じるマーク(×)」をクリックしてください。